موضوعات مورد مطالعه در یک جامعه روستاییاز : استاد فقید دکتر امیر حسین آریان پور
آنچه در زیر می خوانید یادگاریست از استاد فقید که به د انشجویان رشته علوم اجتماعی که از خدمت روستا آمده بودند در سال 1347 توسط ايشان ارائه شد تا این دانشجویان با دید وسیعتری عازم خدمات بعدی خود شده و آن را به کار گیرند . با بزرگداشت زحمات شان در پیشبرد علوم اجتماعی در اینجا عرضه می گردد کاستی های آن را به این حقیر ببخشید و شما بر آن بیفزایید.
محمدجانفشان 1390
1- مشخصات جامعه مورد مطالعه :
الف) نام و نسب و مشخصات فردی
ب) نژاد و قوم و نیاکان-درجه اختلافات و آمیزش با اقوام دیگر
ج) تنوعات جسمانی
د)وضعیت فرهنگ (جنبه های مادی و معنوی)
2- بوم:
الف)محیط جغرافیایی و زلزله خيزي و وسعت منطقه و حدود آن و محیط تاریخی
ب) ارتباطات اجتماعی با اقوام دیگر
ج) تحرّک اجتماعي در گذشته و سکونت و مهاجرت و مهاجرت پذیری
3- روابط تولید و ابزارها:
الف) شیوه های معیشت
ب) نوع خانه سازی
ج) حمل ونقل محصولات
د)مصنوعات خودی و بیگانه
ه) نحوه تولید و واحد تولید
و) منابع نیرو
ز) نوع تقسیم کار و درجه آن(سن،جنس، شغل)
ح) داد و ستد
ط) توليدات کشاورزي و دامي و صنعتي
ي) کالاهای مورد مبادله - روشهای تولید - ابزارهای تولید
4- مالکیت :
الف) انواع اموال و امتیازات
ب)سنت های تعیین مالکیت(ارث، جهیزیه، بخشش، هدیه)
ج) واحد مصرف (هسته ای یا خانواده گسترده)
5- سازمان اجتماعی :
الف) گروه بندی و سازمان بندی اصلی و روابط گروه های خویشاوند و خانوادگی
ب) انواع گروه ها (سنتی،شغلی،جنسی)
ج) جرگه ها ی دینی
د) طبقات و قشر بندی اجتماعی
6- آموزش و پرورش :
الف) انسان آرمانی
ب) انتظارات جامعه از نوباوگان
ج) شیوه های انتقال میراث فرهنگی
د) ارزشهای اجتماعی
ه) الگوهاي شخصیت سازي
و) تعلیم و تربیت در مدسه و مکتب خانه
7- ارتباطات :
الف) وسایل ارتباطی
ب) چگونگی زبان و خط
ج) اشارات و اطوار در کلام
د) وسایل ارتباط با ديگر اقوام (زبان، لهجه و...)
8- تسلط اجتماعی:
الف ) عواملی که فرد را مجبور می کنند تا خود را با جامعه تطبیق دهد
ب) هنجاری های رفتار اجتماعی
ج) رسوم و اخلاق و قوانین و وسایل و درجه راهنمایی و اصرار در اعمال هنجارها (وسایل اجرای رسوم و مقررات، انواع کیفر، رهبران محلی و انواع آنها
9- کنشهاي متقابل:
الف) وجوه رفتار دروني گروه (سبقت جويي ، رقابت ، ستيزه کاري ، همکاري)
ب) راههاي حل و فصل اختلافات افراد گروهها (قسم و وساطت ، دادگاه و...)
ج) نظر جامعه نسبت به ديگر اقوام و درجه قوم مداري
10- معتقدات لاهوتی:
الف) دین و نظریات جامعه نسبت به جهان و انسان
ب) جادو و خرافات و موارد استفاده از آنها
ج) رهبران دینی و رهبري اجتماعي و شعائر و مناسک ديني در جامعه مورد مطالعه
د) اساطیر فلسفه
ه) اشیاء و مکانهای مقدس در جامعه مورد تحقيق
11- هنر و زیبا شناسی:
الف) درجه التزاذ از زیبایی
ب) راه های نمایش عواطف (شعر ، قصه، تئاتر، موسیقی، و ديگر هنرها)
ج) تن آرایی
12- تغییرات فرهنگی:
الف) تاریخ و مسیر گذشته جامعه
ب) ارتباطات مختلف با اقوام دیگر در گذشته و حال
ج) تغییرات ناشی از عوامل خارجی
د) تغییرات داخلي ناشی از نو آوری و یا رکود و انحطاط فرهنگی
ه) واکنش جامعه در مقابل تغییر
و) درنگ فرهنگی
ز) فرهنگ پذیری
ح) تفاوت هاي فرهنگ شهري با جامعه مورد مطالعه
13- واکنشهای فرهنگی:
الف ) خصوصيات فرهنگ مادی
ب) عادات غذا خوردن
ج) پوشش و مراقبت از خود(مردان و زنان و کودکان)
د) کار ابزار ها و جنگ افزارها
ه) مشاغل و صنایع و هنرهاي دستي
و) مسافرت وسایل آن
14- روابط خانوادگی :
الف ) زناشویی و طلاق
ب) چگونگي رابطه هاي خویشاوندی
ج) سرپرستی
د) ارث
15- فرهنگ در جامعه مورد مطالعه
الف) ادبیات کتبی قوم و کتابهای مختلفی که می خوانند
ب) شعر های محلی
ج) نسبت لغات دخیل از فارسی و ترکی
د) فولکلور
ه) آمار کتاب و کتابخوان در جامعه مورد مطالعه
و) وضعيت سواد و تحصيلات
16- بهداشت
الف) بیماری های شایع
ب) نسبت توزیع خدمات بهداشتی
ج) خورد و خوراک و خوراکهای محلی و طرز تهيه آن
17- چگونگي سکونت:
الف) نقشه و شکل مسکن- در گذشته و حال نوع مصالح، نقشه کلی آن
ب) متوسط فضا برای هر نفر در مسکن
ج) وضعیت مالکیت خانه ها
د) پراکندگی خانه ها
د)امکانات داخلی خانه ها مانند حمام توالت و اطاقهای خواب، آشپزخانه و غیره
و) امکانات رفاهی خانه ها مثل آب، برق، گاز، تلفن و لوازم خانگی مدرن مثل یخچال و تلویزیون، اجاق گاز و....
ز) نقشه محل مورد مطالعه
نظرات بینندگان
|
|
انتشاریافته:
0
|
غیرقابل انتشار:
0
|
|
|